Pivottabell – Hantera tomma celler

Som du vet är det alltid bäst att först skapa en tabell, innan du skapar pivottabeller. Den största fördelen är att dataområdet i tabellen blir dynamisk. Läggs nya rader eller kolumner till utökas tabellen per automatik. Dock måste du alltid uppdatera pivottabellen om ändringar görs i datakällan.

Ett vanligt problem som uppstår är när tabellen innehåller tomma celler. Då tolkar Excel de tomma cellerna som text och då blir resultatet i summeringsboxen ofta Antal i stället för Summa.

Pivottabell - Hantera tomma celler

 

Kolumnen för fakturerat innehåller tomma celler.

 

 

Pivottabell - Hantera tomma celler-2

 

I boxen Σ Värden visas Antal av Fakturerat i stället för Summa av Fakturerat.

 

 

 

Pivottabell - Hantera tomma celler-3

 

Lösningen är att fylla datakällans tomma celler med noll 0. Ett smart sätt är att trycka på tangent F5 och klicka på Special. Här kan du markera alla tomma celler.

Skriv sedan =0 i formelfältet och tryck på Ctrl+Enter. Nu fylls alla tomma celler i datakällan med noll. Glöm ej att uppdatera pivottabellen. Nu kommer det att stå Summa av Fakturerat i boxen Värden.

 

This entry was posted in Excel and tagged , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *