Sortera kolumner i Excel

Att sortera kolumner i Excel tycks fortfarande vara en källa till problem och missförstånd. Jag får ofta signaler på detta när jag möter kursdeltagare i vårt avlånga land. Grundregel nummer ett är att det räcker med att ha aktiv cell i den kolumn som ska sorteras och sedan välja A till Ö, stigande sortering eller tvärtom fallande Ö till A. Svårare än så är det inte. Alla poster i Excellistan kommer då att sorteras på korrekt sätt.

sortera-kolumner-i-excel

Den aktiva cellen är i B kolumnen. Det har ingen betydelse var i B kolumnen den aktiva cellen är. Listan är sorterad efter företags-namn.

Många användare tror att de först måste markera den kolumn som ska sorteras. Över en miljon celler markeras då i kolumn B. Det är då det kan uppstå problem, trots att Microsoft lagt in en sorteringsvarning som ska göra användaren uppmärksam.

sortera-kolumner-i-excel-2

 

 

 

sortera-kolumner-i-excel-3

 

Den något kryptiska sorteringsvarningen. Väljer du alternativet Fortsätt med aktuell markering är katastrofen ett faktum. Alla poster i Excelfilen får då felaktiga uppgifter.

This entry was posted in Excel and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Sortera kolumner i Excel

  1. Britt Magnuson says:

    Tack för detta!!! Jag har hållit på i timtal med Excel-sorteringen utan att lyckas, trots hjälpen i programmet. Dessa instruktioner löste problemet på nolltid. Jag lägger din sida som favorit.

    • admin says:

      Tack så mycket Britt,

      Lite beröm värmer alltid

      Bengt

      • Annica Eriksson says:

        Hej!
        Jag har ett kalkyldokument för att räkna ut tillverkningskostnad för olika produkter. Alla inköpspriser finns uppradade för resp råvara på första bladet. Till andra bladet hämtas priser från blad 1. Mitt problem är att när jag sorterar listan på första bladet blir det katastrof i kalkylen på andra bladet. Varför hänger inte flytten av cellerna (sorteringen) med så att det fortfarande hämtas rätt pris till cellerna i blad 2??

        • admin says:

          Hej Annica,

          Det är svårt att svara på. Jag måste se det framför mig, vad som händer. Du får gärna skicka en exempelfil, så lovar jag att titta på det.
          Du vet väl att när du ska sortera, så räcker det att du har aktiv cell i den kolumn du vill sortera.
          Mvh

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *