Author Archives: admin

DDE och OLE

För dig som var tidigt ute och lärde dig Officeprogrammen, är kanske DDE och OLE förkortningarna bekanta. DDE, Dynamic Data Exchange innebar att du kunde länka en Excelkalkyl till exempelvis ett Worddokument. Ändringar i Excelfilen uppdaterades i Wordfilen. Men tekniken … Continue reading

Posted in Office 2016, Windows 10 | Tagged , | Leave a comment

Researcher i Word 2016

Researcher är en intressant nyhet som du hittar under fliken Referenser. Den hjälper dig hitta citat, bilder och citerbara källor. Den är praktisk då du stannar kvar i Word, i stället för att ständigt Googla dig fram till ett oändligt … Continue reading

Posted in Office 2016 | Tagged | Leave a comment

Bloggen väcks till liv

Efter en längre tids sjukdom kan jag nu skriva nya inlägg på denna blogg. Ambitionen är att bli en kunskapsbank för Microsoft Office användare och här finns redan över 400 inlägg som är sökbara. Framöver kommer jag att skriva mycket … Continue reading

Posted in Office 2016, Office 365 | Leave a comment

Visa/Dölj tomt utrymme i Word

Gunnar arbetar med Word och undrar vad som hänt med markören som alltid ligger högst upp på A4 sidan. Han känner heller inte igen den lodräta linjalen till vänster. Bilden nedan visar hur det ser ut när man dubbelklickat på … Continue reading

Posted in Okategoriserade | Tagged | Leave a comment

Villkorsstyrd formatering – nytt exempel

Att använda villkorsstyrd formatering är populärt bland många Excelanvändare. Inte så konstigt då man kan få olika visuella attribut i celler för att fånga ens uppmärksamhet. Jonas vill t.ex. att cell D4 ska bli gul om värdet i cell B4 … Continue reading

Posted in Excel | Tagged , , | Leave a comment

Auto beräkning av antal rader

Jessica har en lista med 40–60 rader och hon tar ständigt bort och lägger till nya rader i listan. Hon vill därför ha bättre koll på hur många rader hennes lista har vid varje given tidpunkt. En upplysning typ ”Denna … Continue reading

Posted in Excel | Tagged , , , | Leave a comment

Microsoft Office historik

Word 1.0 släpptes september 1983 och den var gjord för MS-DOS. Windows fanns ju inte och en finess var att man kunde ha flera dokument öppna samtidigt. Och när man blickar tillbaks så är det intressant att se att Microsoft … Continue reading

Posted in Office 2010, Office 2013, Office 2016 | Tagged , , , , | Leave a comment

Sätta standardlayout på pivottabeller

Microsoft släpper ständigt nya uppdateringar till Office 2016. En nyhet i Excel 2016 är att du kan ändra standardlayouten för pivottabeller. I själva verket har det tillkommit ett helt nytt avsnitt som heter Data, när du väljer Arkiv, Alternativ i … Continue reading

Posted in Excel, Office 2016 | Tagged , | Leave a comment

Öppna PDF filer i Word

När en pdf-fil sparas blir den som de flesta vet skrivskyddad. I tidigare versioner av Word har du kunnat spara den som pdf, men aldrig kunnat öppna en pdf-fil. Det kan du nu i version 2013 och 2016. Välj Arkiv, … Continue reading

Posted in Office 2013, Office 2016, Word | Tagged | Leave a comment

Transformera data med exempel

Microsoft har nyligen släppt ett tillägg (Add-in) för Excel 2016, Transform By Example. Det här är en smart teknisk nyhet som borde få många Excel entusiaster att jubla. Jag har tidigare skrivit om Snabbfyllning i Excel och det nya tillägget … Continue reading

Posted in Excel, Office 2016 | Tagged , | Leave a comment